چرا لاغر نمی شوم سوالی است که در ذهن خیلی از افراد به وجود آمده‌است. برخی رژیم‌های لاغری را تحمل کردند، برخی دیگر باشگاه ثبت نام کردند و برخی هم هزینه زیادی صرف برنامه و چربی‌سوز کردند اما هیچ اتفاقی رخ نداد! پاسخ این سوال بر‌می‌گردد به سبک شما در برخورد با رژیم و تمرین. پیشنهاد می‌کنم این مقاله را تا انتها بخوانید.

اگر احساس گرسنگی زیادی را تحمل کنید حتما شکست خواهید خورد.

اگر خاطرتان باشد در ایمیل اول توضیح دادم که بعضی از دیدگاه‌ها اشتباه هستند. مثلا گفتم که برای لاغر شدن، سالم خوردن به تنهایی کافی نیست بلکه باید کمتر از حد نیاز بخورید. در این مقاله اضافه می‌کنم که خیلی کمتر از نیاز خوردن هم خوب نیست!
بدن ما برای انجام فعالیت‌های روزانه و ضروری انرژی نیاز دارد. ما این انرژی را از طریق مواد غذایی تامین می‌کنیم. هرچیزی که می‌خوریم به صورت کالری در اختیار بدن قرار می‌گیرد. حال تصور کنید بیشتر از نیازِ بدنتان غذا می‌خورید. چه اتفاقی میوفتد؟ بدن باید این انرژی اضافه را طوری سر به نیست کند! این انرژی اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. حال برای اینکه این چربی‌ها دوباره از بدن ما خارج شوند باید انرژی کمتر از نیاز از رژیم غذایی دریافت شود. در این شرایط بدن برای تامین کمبود انرژی به سراغ ذخایر خود مثل چربی‌ها می‌رود.

چقدر عالی! از فردا هیچ چیزی نمی‌خورم تا حسابی و سریع لاغر شوم!

این دیدگاه هم اشتباه است. خیلی کم خوردن هم مشکلاتی ایجاد می‌کند. ریزش عضلانی، شل شدن پوست، متوقف شدن کاهش وزن و … از عوارض خیلی کم خوردن است. پس مراقب این موضوع هم باشید که خدایی ناکرده تلاشتان هدر نرود. احتمالا پاسخ احتمالی اول به سوال چرا لاغر نمی شوم را به دست آوردید.

 

سوال: از کجا بفهمیم چقدر بخوریم؟

قدم اول برای شروع لاغری همین است. باید بدانید که دقیقا چقدر کالری نیاز دارید. مقدار کالری مورد نیاز شما به کالری استراحت و کالری مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه بستگی دارد. پس یعنی کسی که تنها فعالیت روزانه‌اش تماشای تلویزیون و درست کردن ناهار و شام است نسبت به کسی که فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهد کالری کمتری نیاز دارد.
کالری استراحت به شرایط بدنی شما بستگی دارد. وزن، قد، سن و … . پس باید متوجه شده باشید که هر کسی یک کالری منحصر به فرد نیاز دارد. پس رژیم غذایی خواهر یا دوست شما یا برادرتان برای شما مناسب نیست. شاید کالری مورد نیاز او برای شما زیاد باشد و نتیجه‌ای حاصل نشود. برای محاسبه این کالری یک سایت محاسبه‌گر را ارائه می‌کنم. با کلیک بر روی این لینک وارد صفحه محاسبه گر کالری می‌شوید. در این صفحه سن، جنسیت قد و … را وارد ‌کنید سپس کالری مورد نیاز خود را مشاهده کنید.

دقت این محاسبه گر چطور است؟

طبق تجربه من رابطه‌ای که برای محاسبه کالری در این سایت ارائه شده است با دقت خوبی محاسبات را انجام می‌دهد و در اکثر شرایط نتیجه خوبی را رقم می‌زند. اما یک نکته مهم در خصوص این عدد به دست آمده وجود دارد: کالری محاسبه شده توسط این محاسبه گر کالری تعادل وزنی است. یعنی با دریافت این کالری از رژیم غذایی وزن شما نه کم می‌شود نه زیاد. پس باید به اندازه 300 تا 500 کالری از این مقدار کم کنید.

زمان برنامه‌ریزی فرا رسیده است!

این کالری می‌شود، کالری اولیه هدف شما که باید از طریق رژیم غذایی آن را تامین کنید. پس از فردا هر چیزی که می‌خورید را باید طبق این هدف برنامه‌ریزی کنید. مثلا اگر ناهار چلو مرغ خوشمزه‌ای دارید باید محاسبه کنید که دقیقا چند گرم مرغ و چند قاشق برنج بخورید. مقدار کالری این مواد غذایی نیز به سادگی از گوگل و اپلیکیشن‌های محتلف به دست می‌آید.

پیشنهاد بهتر

بهتر است همین حالا یک قلم و کاغذ بردارید و ابتدا کالری مورد نیاز خود را با سایت پیشنهاد شده محاسبه کنید. در مرحله بعد وعده‌های غذایی در طول روز خود را در صفحه بعد بنویسید: صبحانه، میانوعده، ناهار و …
سپس شروع کنید به قرار دادن مواد غذایی در این وعده‌ها. دقت داشته باشید که کالری کل روز شما نباید از کالری که در مرحله قبل حساب کردید بیشتر شود. سعی کنید از مواد غذایی متنوعی استفاده کنید که در سفره شما هست نه مواد غذایی خاص و عجیب و غریب! در این خصوص کمی وسواس بیشتری به خرج دهید تا سوال چرا لاغر نمی شوم دیگر به سراغ شما نیاید. حالا بهتر است بعد از مطالعه این مقاله، سری به مقاله استپ وزنی هم بزنید تا اطلاعات شما در خصوص توقف کاهش وزن هم تکمیل شود.

قدم اول را خیلی راحت برداشتید!

بله درست است به همین سادگی قدم اول را برداشتید. البته طراحی رژیم غذایی چالش‌های زیادی دارد اما به نظر من برای شروع تا همینجا کافی است. البته برای سوال چرا لاغر نمی شوم پاسخ‌های دیگری هم هست که به شرایط و مشکلات فرد برمی‌گردد.