ال سیترولین آمینو اسیدی غیر ضروری به حساب میاد و به طور طبیعی در بدن تولید میشه. از این آمینو اسید به عنوان مکمل غذایی به دو صورت ال سیترولین و سیترولین مالات استفاده میشه سیترولین مالات جزو مکمل های قبل از تمرین به حساب میاد و مصرف اون در وعده ی قبل از تمرین باعث افزایش عملکرد ورزشی و همچنین حفظ سلامت بدن میشه.

 

تفاوت سیترولین مالات و ال سیترولین

سیترولین مالات همان ال سیترولین هس با این تفاوت که به ترکیبات سیترولین مالات، مالیک اسید اضافه شده که این اسید درون بعضی میوه‌ها مانند پرتغال وجود داره. درباره تفاوت‌های این دو، تحقیقات زیادی انجام نشده ولی بعضی از اندک مطالعات نشون دادن که سیترولین مالات عملکرد بهتری نسبت به ال سیترولین داره بدین معنی که مالات موجود در این ماده میتونه باعث این بشه که خون بیشتری به اندام ها انتقال پیدا کنه در نتیجه با افزایش اکسیژن درون ماهیچه‌ها، انرژی بیشتری هم تولید میشه.

 

مواد غذایی دارای سیترولین

بعضی از مواد غذایی که مورد بررسی قرار گرفته و می‌تونن منبع تامین سیترولین، برای افرادی باشن که به هر دلیلی به مکمل سیترولین مالات دسترسی ندارن ولی دوست دارن از فواید این ماده استفاده کنن باشه.  سیترولین برای اولین بار در هندوانه یافت شد از این میوه میشه به عنوان منبع خوبی برای دریافت سیترولین استفاده کرد. کدو، خیار، خیارچنبر از منابع دیگر سیترولین به حساب میان.

 

‎فواید مصرف مکمل سیترولین مالات

بدن از سیترولین مالات برای ساخت آرژنین استفاده میکنه. وظیفه ی آرژنینِ ساخته شده، کاهش غلظت آمونیاک درون عروق بدنه. با مصرف مکمل سیترولین مالات سنتز نیتریک اکسید درون بدن افزایش پیدا میکنه. نیتریک اکسید با گشاد کردن عروق، باعث افزایش جریان خون و در نتیجه انتقال بهتر اکسیژن و مواد غذایی به اندام های مختلف میشه. افزایش خون‌رسانی به عضلات در فرآیند ریکاوری برای ورزشکاران میتونه بسیار مفید و ضروری باشه.

طی تحقیقاتی که در سال 2010 بر روی 40 فرد بزرگسال انجام شده نشون داده شد که مصرف سیترولین مالات میتونه تا 15 درصد فشار خون رو کاهش بده. البته نتبجه‌گیری قطعی این موضوع نیاز به مطالعه بر روی جامعه آماری بیشتری داره. اثر دیگر مکمل سیترولین مالات که بیشتر برای ورزشکاران اهمیت داره، افزایش ظرفیت هوازی هست. اگه در ورزش های استقامتی مانند دومیدانی، دوچرخه سواری و … فعالیت دارین میتونین از خواص سیترولین استفاده زیادی ببرین.

در برخی از مطالعات مصرف سیترولین، با افزایش توان بدنی همراه بوده که قرار گرفتن این دو ویژگی، مکمل سیترولین مالات رو به یکی از قابل توجه‌ترین مکمل ها بدل کرده است.

 

دوز مصرف مکمل سیترولین مالات

اگر شما در ورزش بدنسازی فعالیت دارین مصرف روزانه 8 گرم سیترولین برای بهره مندی از فواید اون کافیه. اگه جزو ورزشکاران رشته های استقامتی هستین مصرف روزانه 6 گرم از سیترولین پیشنهاد میشه و اگه از سیترولین به عنوان کاهش دهنده فشار خون استفاده میکنین با تشخیص پزشک معالج بین 3 تا 6 گرم از این ماده برای بیماران با فشار خون بالا تجویز میشه.

 

عوارض سیترولین مالات

تا به حال عارضه خاصی در مصرف کنندگان این ماده تا سقف 10 گرم در روز مشاهده نشده اما استفاده ی بیش از این مقدار ممکنه باعث به وجود آمدن عوارض گوارشی مانند دل درد، نفخ، و … بشه.  به هرحال مصرف هر ماده بیش از نیاز بدن میتونه باعث به وجود اومدن مشکلات متعددی بشه پس در مصرف این ماده، نیز اعتدال رو رعایت کنین. (منبع)

 

 

این ویدیو را برای تجویز یا استفاده بی‌خطر و حرفه‌ای از مکمل‌ها مشاهده کنید: