همیشه برای لاغر شدن نباید باشگاه رفت! وقت کافی ندارید؟ باشگاه مناسبی نزدیکتان نیست؟ برای ورزش کردن بی‌انگیزه‌اید اما عاشق پیاده‌روی هستید؟

اگر پاسخ به سوالات فوق بله است و می‌خواهید کاهش وزن را تجربه کنید پس این مقاله را حتما بخوانید.

 

لاغری با پیاده روی ممکن است؟

این سوال را بارها شنیده‌ام. پاسخ به این سوال بله است. شما می‌توانید به راحتی با پیاده‌روی وزن کم کنید. تصور نکنید کاهش وزن و لاغر شدن نیاز به یک ورزش خاص و دور از ذهن دارد. کافی است فقط بدن خود را تکان دهید. هوای سالم و یک فضای مناسب را برای پیاده روی پیدا کنید. در این شرایط می‌توانید لاغری با پیاده روی را تجربه کنید.

 

برای لاغری چقدر باید پیاده روی کرد؟

سوال خوبی است. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید چقدر پیاده روی کنید تا لاغر شوید باید فاکتورهای زیادی را بررسی کنید. به عنوان مثال ابتدا باید بدانید چقدر می‌توانید زمان صرف پیاده روی کنید! دقت کنید همین موضوعِ به ظاهر ساده، خیلی خیلی مهم است. وقتی شما در طول روز به هر دلیلی نمی‌توانید بیش از 30 دقیقه برای لاغری با پیاده روی وقت صرف کنید چرا باید خود را مچبور به بیشتر تمرین کردن کنید؟

پس در مرحله اول مشخص کنید که وقت شما تا چه حد به شما اجازه پیاده روی می‌دهد. اگر از نظر زمانی مشکلی ندارید باید شرایط جسمی خود را بررسی کنید. عزیزانی که مشکل زانو یا کمر دارند معمولا نباید زمان زیادی را به پیاده روی اختصاص دهند.

بعد از بررسی زمان آزاد و شرایط جسمی باید کالری هدف را بررسی کنید. دقت داشته باشید که همه تلاش ما از ورزش و پیاده روی برای لاغر شدن، کالری‌سوزی و افزایش متابولیسم است. یک روش ساده برای محاسبه مقدار کالری‌سوزی پیاده روی وجود دارد و آن هم استفاده از سایت‌های محاسبه گر است. همانطور که گفته شد برای لاغری با پیاده روی، مقدار کالری مصرف شده در پیاده روی مهم است. این مقدار کالری‌سوزی هم به شرایطی مثل وزن شما، مسافت طی شده، سرعت پیاده روی و … بستگی دارد. با مراجعه به این سایت و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز، این کالری را به دقت بررسی کنید.

 

آیا لاغری با پیاده روی حتمی است؟

پاسخ به این سوال خیر است. بارها توضیح داده‌ام که تا زمانی که رژیم غذایی مناسبی نداشته باشید نمی‌توانید لاغر شوید! تصور کنید با پیاده روی کالری مناسبی را در یک جلسه تمرینی سوزانده‌اید، حال اگر در طول روز کالری بی‌رویه‌ای دریافت کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ بله درست است به راحتی وقت و تلاش خود را هدر داده‌اید. پس یک رژیم غذایی مناسب برای خود تنظیم کنید و شاهد کاهش وزن خود باشد. مقاله رژیم کاهش وزن در این خصوص بهتر همه چیز را روشن کرده است.

 

روش موثرتر چیست؟

اگر تصمیم گرفته‌اید که لاغری با پیاده ‌روی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم هر از گاهی از این روش هم استفاده کنید. این روش نوعی از تمرینات اینتروال است. طبق مطالعات و تحقیقات تمرینات اینتروال تاثیر بیشتری بر چربی سوزی دارند. این نوع تمرینات در مدت زمان کمتر، کالری بیشتری می‌سوزانند. پس می‌توانید با این نوع تمرینات، شدت را افزایش دهید و کاهش وزن بیشتری را شاهد باشید (Viana RB et al).

روش اجرای این تمرینات به این صورت است که ابتدا در حدود 5 تا 10 دقیقه با سرعت متوسط پیاده روی می‌کنید. هدف از این 5 تا 10 دقیقه گرم کردن و آماده شدن برای تمرین اصلی است. بعد از اینکه به اندازه کافی گرم کردید به مدت 30 ثانیه با سرعت زیاد پیاده روی می‌کنید سپس به مدت 30 ثانیه با سرعت کم به پیاده روی ادامه می‌دهید. این کار را می‌توانید بین 8 تا 12 بار انجام دهید. حال اگر سطح شما بالاتر است و این نوع تمرین برایتان چالش‌برانگیز نیست به جای پیاده روی سریع، از دویدن نرم استفاده کنید. این روش می‌تواند تا حدودی از لاغری با پیاده روی موثرتر و آسان‌تر باشد.

 

بعد از تمرین سرد کنید.

این نکته، نکته پایانی است. بعد از اینکه تمرین پیاده روی را به پایان رساندید، سرد کنید. حرکات کششی انجام دهید یا به آرامی پیاده روی کنید. این کار به مراتب بهتر از نشستن بعد از ورزش است. فراموش نکنید حین تمرین حتما آب بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.

برای اینکه اثر ورزش خود را چند برابر کنید از مقاله در رژیم‌های لاغری چی بخوریم استفاده کنید.