رژیم‌های گوناگونی برای لاغری وجود دارد و توسط افراد مختلف ارائه می‌شود. رژیم فستینگ نیز جزوی از این رژیم‌ها می‌باشد. منظور از رژیم فستینگ همان روزه‌ داری متناوب است. در این مقاله ما لاغری با رژیم فستینگ را برسی خواهیم کرد.

 

رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب چیست؟

رژیم فستینگ عبارت است از تناوب بین دوره‌های غذا خوردن و روزه داری. به عبارت دیگر روزه‌داری متناوب شامل روزه‌های کوتاه مدت یا دوره‌هایی با مصرف حداقل غذاست. تمرکز اکثر این الگوها بر روی محدود کردن وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها در یک دوره زمانی خاص  معمولا بین 6 تا 8 ساعت از روز است. برای مثال منظور از 16/8 این است که در 8 ساعت از روز می‌توانید غذا بخورید و 16 ساعت گرسنه بمانید. انواع دیگر رژیم فستینگ شامل 1 روز کامل روزه گرفتن به مدت 1 یا 2 بار در هفته و یا کاهش قابل توجه کالری دریافتی در چند روز هفته و خوردن معمول در بقیه روزهای هفته است که باعث لاغری با رژیم فستینگ می‌شود. علاوه بر آن رژیم فستینگ ممکن است باعث کاهش بیماری‌های دیابتی، قلبی عروقی و… شود.

محبوب‌ترین روش‌های رژیم فستینگ:

1_ رژیم 16/8

3_ رژیم 5/2

4_ روزه متناوب

5_ خوردن بس کن بخور

16/8:

این روش یکی از محبوب‌ترین روش‌های این رژیم می‌باشد. در این روش شما در یک محدوده زمانی 8 ساعته مجاز به مصرف غذاها هستید. و در 16 ساعت از روز از مواد غذایی و نوشیدنی‌های کالری دار استفاده نمی‌کنید. با اینکه برخی از رژیم‌ها روش‌های سختگیرانه‌ای را دنبال می‌کنند، روش 16/8 منعطف می‌باشد. برخی از افراد صبحانه را حذف می‌کنند و از ظهر بازه زمانی 8 ساعتی را آغاز می‌کنند و در مقابل برخی دیگر از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر از بازه زمانی 8 ساعته پیروی می‌کنند. محدود کردن غذا خوردن ممکن است به کاهش وزن و کاهش چربی شکم و کاهش فشارخون کمک کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که شما نباید در این 8 ساعت از غذاهای ناسالم استفاده کنید. استفاده از غذاهای ناسالم اثرات مثبت رژیم را خنثی می‌کند.

5/2:

در این روش شما 5 روز هفته را به طور معمول غذا میخورید و کالری دریافتی را محدود نمی‌کنید. در 2 روز باقی مانده کالری دریافتی را به یک چهارم نیاز روزانه کاهش می‌دهید. روش 5/2 این امکان را فراهم می‌کند که شما انتخاب کنید چه روزهایی کالری دریافتی را به یک چهارم نیاز روزانه کاهش دهید و چه روزهایی به طور معمول غذا بخورید. اما نیابد در 5 روز زیاده‌روی کنید. این رژیم برای همه مناسب نیست بنابراین بهتر است قبل رژیم گرفتن با یک پزشک مشورت کنید.

روزه متناوب:

در این روش شما یک روز در میان روزه می‌گیرید اما می‌توانید در روزهای که روزه نیستید هر چه می‌خواهید بخورید. یک روز کامل گرسنه بودن ممکن است افراطی باشد به خصوص اگر تازه روزه می‌گیرید. شما می‌توانید از برنامه اصلاح شده هم استفاده کنید. اما نکته قابل توجه این است که در هردو روش بهتر است یک رژیم غذایی مغذی داشته باشید.

خوردن بس کن بخور:

در این روش شما 1 یا 2 روز غیر متوالی را انتخاب کرده و به مدت 24 ساعت هیچ کالری وارد بدن خود نمی‌کنید. در بقیه روزها می‌توانیید به طور معمول غذا بخورید. روزه گرفتن 24 ساعته می‌تواند باعث تغییرات متابولیکی شود که بدن به جای گلوکز از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده کند. قبل از امتحان این روش با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا روزه داری متناوب برای لاغری مناسب است؟

رژیم فستینگ یا همان روزه داری متناوب بین افرادی که به دنبال لاغری هستند، رایج است. این رژیم برخلاف سایر رژیم‌ها و برنامه‌های کاهش وزن غذای شما را محدود نمی‌کند. تنها چیزی که در این رژیم اهمیت دارد این است که چه زمانی غذا می‌خورید. در نظر برخی افراد این رژیم راه عالی و ایمنی برای کاهش وزن است، اما برخی دیگر از افراد این رژیم را ناپایدار و نا کارآمد می‌دانند. در واقع رژیم فستینگ ممکن است از طریق مکانیسم‌های مختلف کاهش وزن و لاغری را افزایش دهد. این مکانیسم‌ها عبارتند از:

1_ با محدود شدن وعده‌‌های غذایی و میان‌ وعده‌ها به یک بازه زمانی خاصی از روز کالری دریافتی شما کاهش می‌یابد، که می‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

2_ این امکان وجود دارد که با روزه‌داری متناوب سطح نوراپی‌نفرین افزایش یابد. نوراپی‌نفرین هورمونی انتقال دهنده عصبی است که می‌تواند با افزایش متابولیسم کالری‌سوزی را در طول روز افزایش دهد.

3_ احتمالا رژیم فستینگ سطح انسولین را کاهش می‌دهد. انسولین هورمونی است که در مدیریت خون نقش دارد. کاهش سطح انسولین می‌تواند باعث افزایش چربی‌سوزی شود.

4_ طبق یکی از تحقیقات مشخص شده احتمالا روزه‌داری متناوب می‌تواند وزن بدن را تا 8 درصد کاهش دهد و چربی سوزی بدن را تا 16 درصد در طی 3 تا 12 هفته کاهش دهد.

ترکیب فستینگ با کتو:

زمانی که رژیم فستینگ با رژیم کتو همراه شود، روزه‌داری متناوب می‌تواند کتو را تسریع کند و باعث کاهش وزن بیشتر شود. رژیم کتو دارای چربی زیاد و کربوهیدرات کم است و برای کتوز طراحی شده است. کتوز یک حالت متابولیکی است که بدن را وادار می‌کند به جای کربوهیدرات چربی بسوزاند. زمانی این اتفاق می‌افتد که بدن از منبع انرژی اصلی خود (گلوکز) محروم شود. ترکیب روزه متناوب با رژیم کتو می‌تواند به بدن کمک کند تا سریع‌تر وارد کتوز شود. همچنین برخی از عوارضی را که هنگام شروع این رژیم رخ می‌دهد، کاهش دهد.

مزایای رژیم فستینگ:

1_ باعث کنترل قندخون می‌شود

2_ بهبود سلامت قلب: رژیم فستینگ باعث کاهش کلسترول بد و تری گلیسیرید می‌شود.

معایب رژیم فستینگ:

با تمام خصوصیات خوبی که برای این رژیم گفته شد باز هم ممکن است این رژیم برای همه خوب نباشد. افرادی مثل کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به یک بیماری مزمن نمی‌توانند از این رژیم برای کاهش وزن خود استفاده کنند. همچنین این رژیم برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب نمی‌باشد چون باعث کاهش خطرناک سطح قند خون می‌شود. ورزشکارانی و افرادی که از نظر بدنی فعال هستند می‌توانند از این رژیم استفاده کنند. اما این رژیم برای زنان چندان موثر نیست چون تاثیر منفی بر کنترل قندخون دارد. این رژیم باعث افزایش هورمون رشد انسانی (HGH) می‌شود. با رژیم فستینگ احتمالا سطح این هورمون تا 5 برابر افزایش می‌یابد. قبلا اعتقاد بر این بود که این هورمون به چربی سوزی کمک می‌کند اما در تحقیقات جدید مشخص که ممکن است این هورمون به مغز سیگنال دهد تا انرژی را حفظ کند