از گذشته تا امروز افراد برای رفع خستگی و کسب آرامش از فواید ماساژ دادن استفاده میکردن. از جمله اقوامی که از این روش درمانی استفاده میکردن میشه به مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینی ها و ژاپنی ها اشاره کرد روش ماساژ به خاطر ایجاد آرامش و عامه پسند بودن در بین افراد بسیار رواج پیدا کرده. مردم در ابتدا از تاثیرات فیزیولوژیکی ماساژ اطلاع نداشتن ولی با پیشرفت علم ماساژ به عنوان یک روش موثر برای درمان صدمات و ضایعات مختلف بیان شد که متخصصان و فیزیوتراپیست ها برای درمان و توان بخشی از این روش بهره بسیاری میبرن.

 

ماساژ چیست؟

به یک سری حرکات به کمک دست که به بافت های بدن اعمال میشه و میتونه بر روی دستگاه های عضلانی و عصبی تاثیرات درمانی داشته باشه و همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن بشه.

 

روش های ماساژ دادن

روش مرسوم ماساژ دادن به وسیله ی دست انجام میشه که بهتره توسط یک فرد ماهر با دستان ورزیده انجام بشه. اما دستگاه های مخصوصی که عمدتا هم با برق کار میکنن؛ ابداع شده که با ایجاد لرزش و ارتعاش در پوست و عضلات مختلف بدن باعث ایجاد حس آرامش میشن و قصد دارن رفته رفته دخالت انسان رو در این بخش کنار بگذارن ولی تحقیقات نشون داده که هنوز تاثیرات درمانی دستگاه های برقی به پای ماساژ به وسیله ی دست ها نمیرسه.

نقش ماساژ در ورزش بدنسازی

اساس ساخت عضله در بدنسازی تخریب بافت ماهیچه به وسیله ی وزنه ها و استراحت دادن به عضله آسیت دیده در جهت ترمیم و ساخت بافت محکم و مقاوم تره که به این عمل هایپرتوفی گفته میشه. به طور خلاصه هاپرتروفی به معنای سنتز پروتئین و ترمیم بخش های آسیب دیده عضله جهت ساخت عضله بزرگتره. اگه دوست دارین درباره ی هایپرتروفی اطلاعات بیشتری بدست بیارین مقاله هایپرتروفی چست رو مطالعه کنین.

در فرآیند عضله سازی همواره ریکاوری نقش بسیار مهمی ایفا میکنه. بدن برای ترمیم بخش آسیت دیده به زمان و مواد مغذی من جمله پروتئین نیاز داره. ماساژ دادن میتونه ماهیچه رو توی این روند کمک کنه به این صورت که با افزایش نفوذپذیری بافت ماهیچه و بهبود گردش خون، سرعت ریکاوری رو افزایش میده. هرچه نفوذپذیری بافت بیشتر باشه مواد مورد نیاز عضله جهت بازیابی بهتر انتقال داده شده و روند بهبود سریع تر انجام میشه.

سفت شدن ماهیچه ها در ورزش بدنسازی امری رایجه و دست کم همه ی بدنسازان با این مقوله رو به رو شدن. بلند کردن وزنه در زمانی که در عضلات گرفتگی و سفت شدگی وجود داره میتونه منجر به آسیب دیدگی در عضلات همچنین باعث کاهش دامنه حرکتی بشه. ماساژ دادن میتونه این گرفتگی ها و صدمات بافت های عضلاتی که ممکنه ناشی از تمرین زیاد، ضربات و … باشن رو درمان میکنه.

ماساژ میتونه از تضعیف کشنگ عضلات جلوگیری میکنه. کشنگ به میزان سفتی و قوام ماهیچه در حالت استراحت گفته میشه. خون به خوبی در یک ماهیچه آسیب دیده جریان پیدا نمیکنه که ماساژ دادن با پمپاژ خون به عضلات توسط فشار وارده به ماهیچه، این نقص رو بر طرف کرده و خون حامل مواد غذایی برای رشد و ترمیم ماهیچه ها رو فراهم میکنه .

 

دیگر فواید ماساژ برای بدنسازان

تجمع اسیدلاکتیک میتونه باعث اسپاسم عضلانی بشه. ماساژ دادن با جلوگیری از تجمع اسیدلاکتیک تولید شده پس از یک تمرین سنگین میتونه گرفتگی و اسپاسم عضلانی رو کاهش بده و تورم رو از بین ببره. از دیگر فواید ماساژ برای یک ورزشکار که در رشته ی بدنسازی فعالیت داره، پیشگیری از آسیب های احتمالی و لااقل کاهش آسیب دیدگی در هنگام تمرینه.

یک ماساژور ماهر میتونه بافت های آسیب دیده و زخمی و عضلات منقبض شده که باعث افزایش خطر آسیب دیدگی میشن رو بر طرف کنه. گفته میشه ماشاژ دادن میتونه آستانه ی تحمل ورزشکار نسبت یه درد رو افزایش بده و شما رو برای کار با فشار بیشتر آماده کنه. ماساژ گرفتن سطح اعتماد به نفس شما رو بالا میبره و استرس و تنش های روزانه رو ازتون دور میکنه. فواید ماساژ برای یک ورزشکار حرفه ای مثلا یک بدنساز، داشتن احساس اعتماد به نفس و آرامش قبل از ورود به رقابت میتونه نقش تایین کننده داشته باشه.

این روش همچنین در رفع سردردهای شدید که بر اثر وارد آمدن ضربه های روحی شدید بوجود اومده موثره. در هنگام ماساژ ماده ای در مغز تولید میشه به نام آندروفین که تحمل فرد رو در برابر درد افزایش میده.

 

در آخر

انجام ماساژ چه در قبل و چه بعد تمرین در خطر آسیب و صدمه دیدن رو کاهش میده و باعث بازسازی و احیای بخش آسیب دیده در عضلات و رفع خستگی میشه. یک ماساژ خوب میتونه با کاهش فشارهای عصبی زندگی نشاط آورتری برای شما رقم بزنه. امروزه به ماساژ به عنوان یک روش درمانی برای تسکین بسیاری از مشکلات جسمی و روحی نگاه میشه.