یکی از مشکلاتی که بدنسازان و ورزشکاران با آن روبرو هستند عدم تقارن عضلات هست. معمولاً عدم‌تقارن عضلات در حدی عذاب آور است که منجر به ناامیدی ورزشکار و بدنساز می شود. مربیان و متخصصان معمولاً برای برطرف ساختن عدم تقارن عضلات استفاده از دمبل یا برخی از دستگاه ها یا انجام حرکات تک دست را پیشنهاد می کنند استفاده از دمبل یا حرکات تک دست یا دستگاه ها برای برطرف ساختن عدم تقارن عضلات فقط در برخی از شرایط پاسخگو می باشد، بدین معنی که اگر به دلیل عدم تقارن عضلات چیزهایی که در این ویدیو گفته‌ام باشد، با استفاده از حرکات تک دست یا دمبل‌ها نمی‌توانید عدم تقارن عضلات را برطرف کنید. در این ویدیو و مقاله دلایل اصلی عدم تقارن عضلات مورد بررسی قرار گرفته است.

 

دلیل اول عدم تقارن عضلات سمت چپ و راست:ناهنجاری‌های اسکلتی

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم تقارن عضلات، ناهنجاری های اسکلتی است. به عنوان مثال لگن مایل، افتادگی یکی از کتف ها و غیره از جمله این ناهنجاری‌های اسکلتی می‌باشند. به نظر من برای بهبود تقارن بدن، اولین کار باید بررسی این ناهنجاریهای اسکلتی باشد. ابتدا این ناهنجاری‌ها را برطرف کنید سپس با استفاده از دمبل یا حرکات تک‌دست یا دستگاه ها تقارن عضلات خود را برگردانید برای روشن تر شدن موضوع، حرکت اسکات برای کسی که لگن مایل دارد را تصور کنید. در حرکت اسکات یک قسمت از بدن پایین تر خواهد آمد و این منجر به حجیم‌تر شدن پای چپ یا پای راست می‌شود. زمانی که این لگن مایل برطرف نشود استفاده از دستگاه یا حرکات تک دست به عنوان روش‌های کوتاه‌مدتی پاسخگو می‌باشند و عدم تقارن را برای مدت طولانی و دائمی حل نمی‌کنند. بهتر است که برطرف ساختن این ناهنجاری های اسکلتی را به متخصصان بسپارید.

 

دلیل دوم: اجرای غلط حرکات

یکی دیگر از دلایل عدم تقارن عضلات اجرای غلط حرکات است برای درک بیشتر این موضوع در این ویدیو در مورد حرکت زیر بغل دمبل تک خم صحبت کردم. همان طور که می دانید حرکت زیربغل دمبل تک خم یکی از حرکاتی است که هم با دمبل انجام می‌شود و هم به صورت تک دست اما اگر شما در اجرای حرکت زیر بغل دمبل تک خم هر دست را به یک شیوه مختلف انجام دهید عدم‌تقارن در عضلات پشت شما به وجود خواهد آمد. در اکثر مواقع این اتفاق به صورت ناخودآگاه رخ می دهد و کسی در مورد آن اطلاعی نخواهد داشت پس از یکی از دوستان خود بخواهید که از شما فیلم بگیرد و فیلم اجرای این حرکت را با دقت مشاهده کنید و هر دو دست را مشابه همدیگر انجام دهید. حرکت زیر بغل دمبل تک خم به عنوان یک مثال ارائه شده است و شما می توانید حرکات دیگر را نیز به همین صورت بررسی کنید.

 

دلیل سوم: ژنتیک

 در برخی از شرایط، فرم عضلات سمت چپ یا سمت راست بدن با همدیگر متفاوت است. مثلا ممکن است یک نفر فرم سینه سمت چپ با سمت راستش متفاوت باشد. با استفاده از تمرینات ورزشی تک دست یا دمبل ها یا حرکاتی که برای اصلاح این مشکل ارائه می شود، شما فقط می توانید تا حد کمی این مشکل را برطرف کنید. اما در حالت کلی در قسمتی از بدن که هیچ عضله ای وجود ندارد شما قادر به تغییر شکل آن عضله نخواهید بود. پس بهتر است به جای اینکه خود را سرزنش کنید این موضوع را قبول کنید و برای اهداف خود تلاش کنید. (حتما ویدیوی ارائه شده در ابتدای مقاله را مشاهده کنید تا دقیقا متوجه شوید که منظور چیست.)

 

اما در نهایت

چنانچه دلایل اصلی عدم تقارن عضلات راه حل گردید می‌توانید از دمبل یا حرکات تکدست یا برخی از دستگاه‌های خاص برای برطرف ساختن عدم تقارن عضلات در سمت چپ یا راست بدن خود اقدام کنید. همه تلاش خود را برای اجرای حرکات با تمرکز بالا صرف کنید. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است!