قرعه کشی این ویدیو در اینستاگرام انجام شده و اکنون تمام شده است.

تئوری پشت ال کارنیتین

قبل از اینکه بحث اصلی را شروع کنیم باید در مورد تئوری ال کارنیتین بدانید. ال کارنیتین در بدن وجود دارد و مسئول انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری است. در این فرآیند از اسیدهای چرب برای تولید انرژی استفاده می‌شود. پس تا به اینجا متوجه شدیم که کارنیتین موجود در بدن در فرآیند چربی‌سوزی نقش دارد. اما سوال اینجاست که دریافت کارنیتین به صورت مکملی باعث افزایش انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری می‌شود یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال باید مطالعات عملی را بررسی کرد.

مطالعات در مورد کارنیتین و کاهش وزن

با یک جست و جوی ساده در اینترنت واضح است که نظرات در مورد ال کارنیتین و تاثیر آن بر کاهش وزن کاملا متفاوت است. برخی مصرانه می‌گویند که ال کارنیتین باعث کاهش وزن می‌شود و برخی دیگر کاملا مخالف این موضوع هستند. در مورد تاثیر این مکمل بر چربی‌سوزی و کاهش وزن در مطالعات مختلف هم اختلافاتی وجود دارد. در یکی از این مطالعات  نتیجه گرفته شده که ال کارنیتین منجر به کاهش وزن می‌شود. این مطالعه یکی از چند مطالعه‌ای است که تاثیر این مکمل بر چربی‌سوزی را تایید کرده. اما جالب اینجاست که بدانید سایر مطالعات نظر مخالف با این موضوع را ارائه کرده‌اند.
در مطالعه دیگر گفته شده که حتی ترکیب مصرف مکمل ال کارنیتین و تمرینات هوازی هم هیچ تاثیری در کاهش وزن و چربی ندارد. با توجه به این مطالعه و مطالعات مشابه تناقضی در اثر این مکمل بر کاهش چربی وجود دارد. به نظر می‌رسد که نیاز باشد مطالعات بیشتری در این مورد انجام شود تا بتوانیم با قطعیت در مورد آن نظر دهیم. اما نکته مهم اینجاست که برخی از افراد، سطح ال کارنیتین کمی در بدنشان موجود است. به همین دلیل است که برخی از افراد با مصرف این مکمل، کاهش وزن و کاهش چربی را تجربه می‌کنند. اما چه کسانی باید از این مکمل استفاده کنند؟

چه کسانی به مکمل ال کارنیتین نیاز دارند؟

لازم به ذکر است که در مطالعات مختلف بیان شده که مکمل ال کارنیتین برای افراد مسن پاسخ بهتری در کاهش وزن و چربی داشته است. پس به نظر می‌رسد که افراد مسن به این مکمل بیشتر از سایرین نیاز داشته باشند. علاوه بر این از آنجا که ال کارنیتین در منابع پروتئینی وجود دارد، افراد گیاه‌خوار به این مکمل نیاز دارند. پس اگر شرایط شما با یکی از این دو گروه یکی است می‌توانید ال-کارنیتین را مصرف کنید اما باید بدانید که همچنان تضمینی برای مصرف این مکمل نیست! پیشنهاد بنده برای افرادی که جز این دو گروه نیستند این است که مکمل ال کارنیتین را در اولویت اول قرار ندهید. دلیل این پیشنهاد بخاطر نتایج ضد و نقیض در مطالعات است یعنی هنوز با قطعیت نمی‌شود نظری در این خصوص داد.  در کل نظر من این است که به جای تلف کردن وقت و هزینه برای ال کارنیتین و سایر قرص‌های لاغری و چربی‌سوزی، به رژیم غذایی و برنامه تمرینی خود توجه کنید.

دوز مصرفی ال کارنیتین چقدر باشد؟

به هر حال اگر تصمیم به مصرف این مکمل گرفته‌اید باید مقدار دوز ایمن و موثر را بشناسید. همه مکمل‌ها اگر بیش از حد مصرف شوند شاید منجر به ایجاد عوارض شوند. در مورد این مکمل مقدار 1 تا 3 گرم در هر روز به عنوان دوز بدون عارضه پیشنهاد شده است. این مقدار را می‌توانید در سه وعده مختلف در طول روز دریافت کنید. بهترین زمان‌های مصرف، بعد از هر وعده غذایی و یا قبل از تمرین است.