در گذشته نه چندان دور بانوان گمان می کردند که اگر به باشگاه بدنسازی برای تمرین مراجعه کنند، اندامی درشت و عضلانی پیدا خوهند کرد. به اصطلاح بدن مردانه حاص می‌گردد. بساری به واسطه این طرز تفکر از رفتن به باشگاه بدنسازی ترس داشتند.

ریشه این تفکر به این موضوع برمیگردد که خانم ها با مشاهده آقایانی که به باشگاه بدنسازی می رفتند و پس از مدتی توده عضلانی آن‌ها بیشتر می شده و اندامی درشت‌تر پیدا می کردند. پس به این نتیجه رسیدند که آن‌ها  هم اگر به  باشگاه بدنسازی بروند همین اتفاق خواهد افتاد و باید عرض کنم که این تفکر اصلا علمی و صحیح نیست.

نوع آفرینش زنان و مردان بر اساس هدفی که برای آن خلق شده‌اند متفاوت است.که این تفاوت ها عبارت اند از :

 

شرایط فیزیکی بدن زنان و مردان

همانطور که مشهود است فیزیولوژی مردان به گونه ای است که از بدنی قوی تر، بزرگ تر، سنگین تر و با حجم عضلات بیشتر نسبت به بانوان برخوردار هستند. در مقابل، زنان از انعطاف بدنی بیشتر، درصد چربی پذیری بیشتر نسبت به آقایان برخوردار هستند که نحوه و محل ذخیره چربی نیز در بین این دو جنسیت با هم متفاوت است.

 

تفاوت در مقدار ترشح هورمون ها در زنان و مردان

احتمالا اسم هورمون تستوسترون به گوش شما رسیده باشد. ترشح این هورمون در بدن مردان نسبت به بانوان بسیار بیشتر است. هورمون تستوسترون در ساخت عضلات بسیار حیاتی است و همین عامل باعث شده که آقایان نسبت به خانم ها عضلانی تر و با استخوان هایی درشت تر باشند. ترشح تستوسترون در آقایون علاوه بر عضله سازی باعث رشد موهای زائد بیشتر در بخش صورت، بم شدن صدا، خشم، ریزش مو و … می شود.

البته هورمون تستوسترون در بدن خانم ها نیز تولید می شود ولی مقدار آن نسبت به آقایان بسیار کم است.هورمون اصلی که در بدن زنان تولید می شود استروژن نام دارد. این هورمون باعث رشد بافت چربی می گردد به همین سبب بانوان در قسمت سینه، باسن و ران چربی بیشتری نسبت به آقایان دارند که این ویژگی برای سهولت در امر بارداری و شیردهی در بانوان قرار گرفته. از دیگر تاثیرات جانبی استروژن می شود به لطافت پوست، صدای نازک، کم پشت بودن موهای زائد در قسمت صورت و سطح بدن و بزرگ و پهن بودن استخوان لگن اشاره کرد. ناگفته نماند که استروژن در بدن آقایان هم ترشح می شود که مقدار آن نسبت به بانوان ناچیز است ولی برای تعادل هورمونی درون بدن ضروری است.

 

نتیجه گیری

تا الان باید به این موضوع رسیده باشید که ورزش بدنسازی، بدن خانم ها رو به علت داشتن تفاوت های فیزیولوژی و هورمونی به بدنی مردانه تبدیل نمی کند. حتی با وجود سالها تمرین، بانوان در باشگاه های بدنسازی نه تنها بدنی مردانه پیدا نمی کنند بلکه به اندامی آماده و زیبا دست پیدا خواهند کرد و جنبه های زنانه آنان نیز بیشتر نمایان خواهد شد.

 

دو نکته مهم

1.شاید شنیده باشید که ورزش های قدرتی باعث افزایش ترشح هورمون تستوسترون می شود. بله این موضوع صحت دارد ولی باز هم این افزایش برای بانوان چندان زیاد نیست و نه تنها بدن آن‌ها رو مردانه  و درشت نمی کند بلکه باعث متراکم شدن بافت عضلانی ورزشکار در نتیجه افزایش قدرت می شود که این افزایش قدرت که در کارهای روزانه مانند بلند کردن وسایل به شما کمک خواهد کرد.

اگر بعد از مراجعه به باشگاه بدنسازی شاهد کاهش چربی بودید ولی وزن شما کاهش پیدا نکرده است این موضوع طبیعی است زیرا وزن بافت عضله از بافت چربی سنگین‌تر است که این موضوع به ندرت اتفاق می افتد و شما با کاهش سایز طبیعتا شاهد کاهش وزن هم خواهید بود.

2.ممکن با دیدن مسابقات بدنسازی جهان یا در شبکه های مجازی نتایجی در تضاد با حرف هایی که در این مقاله مطالعه کردید بر بخورید برای مثال بانوان بدنساز خانم با عضلات درشت و مردانه و صورتی مشابه مردان ببینید ولی باید بدانید که این بانوان بدنساز که در رشته بدنسازی حرفه ای تمرین می کنند با رضایت شخصی و اطلاع از خطرات احتمالی به وسیله ی هورمون‌هایی که بین بدنسازان رایج است، نسبت صحیح ترشح هورمون‌ها در بدن خودشان را تغییر می دهند که این تغییرات در بدن معمولا با پیامد های نامناسبی همراه است که نمونه این پیامد ها شامل بم شدن صدا، رویش موهای زائد، ناباروری در بانوان و اختلالات در کارکرد مناسب غدد نام برد. پس رسیدن به چنین بدنی یک انتخاب شخصیست.

 

آیا بدنسازی بدن بانوان را مردانه می‌کند؟

بدنسازی برای بانوان نه تنها باعث نمی شود که اندامی مردانه پیدا کنند بلکه بسیار توصیه شده و اگر با تعالیم صحیح و اصولی پا به این رشته ورزشی بگذارند نتایج آن بسیار شگفت انگیز خواهد بود. به یاد داشته باشید که شما در بدنسازی به مربی نیاز دارید که خصوصیات فیزیولوژی بدن بانوان رو به خوبی بشناسد و بتواند متناسب با این خصوصیات برنامه تمرینی شما را مدیریت کند که بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد. با بدنسازی استخوان‌ها، عضلات، تاندون و … را بهبود ببخشید و خود را برای شرایط حساس آماده کنید. رشته بدنسازی تاثیر بسزایی در بهبود روحیات نیز دارد. پس با خیال راحت و به صورت اصولی تمرین کنید.