قهوه یک نوشیدنی حاوی کافئین است که به عنوان ماده‌ای اعتیادآور شناخته می‌شود و همچنین برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از قهوه به عنوان یک نوشیدنی در جهت افزایش متابولیسم و کمک به تجزیه چربی استفاده می‌کنند. اما آیا قهوه باعث کاهش وزن می‌شود؟ سؤالی که باید با استناد به مقالات معتبر پاسخ داده شود. خواص سلامتی‌بخش مانند کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و انرژی‌زا بودن آن از قبل توسط مطالعات پیشین به  اثبات رسیده است و حال پیرامون خاصیت کاهش وزن صحبت خواهیم کرد.

 

قهوه محرک و انرژی‌بخش

نوشیدنی قهوه بسیاری از خواص دانه قهوه را در خود نگه داشته است. در این قسمت با بعضی از آن‌ها که بر روی متابولیسم تأثیر می‌گذارند آشنا ‌می‌شویم. کافئین به عنوان محرک اصلی در قهوه شناخته می‌شود. تئوبرومین که در کاکائو به وفور یافت می‌شود در قهوه نیز وجود دارد. ماده‌ی دیگری که در قهوه بر متالیسم تأثیر می‌گذارد تئوفلین نام دارد که از آن در درمان بیماری آسم استفاده می‌شود. قهوه کلروژنیک اسید هم دارد که گمان می‌رود قادر است مقدار جذب کالری را کاهش دهد. از بین تمامی این مواد، کافئین بیشتر توجه‌های دانشمندان را به خود اختصاص داده است و طبعا آزمایشات بیشتری بر روی کافئین انجام گرفته است. (منبع1، منبع2)

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به نقش کافئین بپردازیم باید گفت که کافئین با تحریک نورون‌های عصبی باعث ترشح دوپامین و نوراپی‌نفرین می‌شود. ترشح این هورمون‌ها در بدن، منجر به ایجاد احساس شادی و سرزندگی می‌شود. حتی زمانی که خستگی بعد از فعالیت بر روی بدن تأثیر می‌گذارد، قهوه می‌تواند احساس خستگی را به تعویق انداخته و به بدن اجازه می‌دهد مدت زمان بیشتری به فعالیت ادامه دهد. قهوه کیفیت بک تمرین ورزشی را 11 تا 12 درصد افزایش می‌دهد که عدد قابل‌توجهی است. به همین دلیل بعضی از ورزشکاران قبل از شروع فعالیت ورزشی خود از قهوه استفاده می‌کنند. قبل از اینکه ادامه بحث شیرین قهوه و لاغری را ارائه کنیم، اگر مایل هستید که بدانید چه خوراکی‌های دیگری به چربی سوزی کمک می‌کنند مقاله برای لاغری شکم چه بخوریم را مطالعه کنید.

 

افزایش متابولیسم در رابطه با قهوه و کاهش وزن

تعریفی به عنوان RMR وجود دارد که به مقدار انرژی گفته می‌شود که بدن در زمان استراحت مصرف می‌کند. هر چه مقدار متابولیسم بیشتر باشد کار برای کاهش وزن و لاغری راحت‌تر است و این امکان نیز وجود دارد که افزایش وزن دیرتر اتفاق بیافتد. تحقیقات از افزایش 3 تا 11 درصدی در RMR توسط کافئین خبر می‌دهند. مصرف بیشتر کافئین باعث افزایش بیشتر متابولیسم نیز می‌شود که افزایش متابولیسم ارتباط مستقیمی با چربی سوزی دارد. البته نباید در مصرف قهوه زیاده روی کرد. در مطالعه‌ای نشان داده شده است که کافئین می‌تواند چربی سوزی را تا 29 درصد در افراد با وزن معمولی و تا 10 درصد در افراد چاق افزایش دهد. این تأثیر متاسفانه با افزایش سن کاهش می‌یابد و جوانان بیشتر می‌توانند از مزیت‌های آن بهره ببرند.

 

قهوه و تأثیر آن بر ذخایر چربی

همانطور که گفته شد قهوه با تحریک نورون‌ها مستقیما به سلول‌های ذخیره شده‌ی چربی فرمان فروپاشی می‌دهد تا برای تبدیل به انرژی آماده شوند. این فرآیند توسط هورمون اپی‌نفرین یا همان آدرنالین انجام می‌گیرد. آدرنالین به وسیله‌ی رگ‌های خونی به محل‌های دخیره چربی رفته و با جداسازی، آن‌ها را وارد جریان خون می‌کند. البته این چربی وارد شده درون جریان خون در صورتی جذب می‌شود که بدن در حال سوختن انرژی توسط رژیم غذایی کم کالری با فعالیت ورزشی باشد. بدین معنی که نیاز است این انرژی وارد شده درون خون مصرف شود. اگر رژیم روزانه مصرفی بیشتر از انرژی دریافتی باشد به آن کالری تعادل منفی می‌گویند که همین مسئله پایه کاهش وزن است. خوردن غذای کمتر یا انجام فعالیت ورزشی مداوم قادر است بدن را وارد تعادل کالری منفی سازد. پس مصرف قهوه می‌تواند به فرآیند کاهش چربی کمک فراوانی کند.

 

تأثیرات بلند مدت قهوه بر کاهش وزن

گمان می‌رود که در طولانی مدت بدن به تأثیرات کافئین مقاومت نشان می‌دهد. در یک بازه‌ی زمانی کوتاه، کافئین میزان متابولیسم را افزایش داده و چربی سوزی افزایش پیدا می‌کند ولی در بلند مدت بدن به کافئین عادت کرده و خود را با آن مطابقت می‌دهد و متابولیسم را در حد نرمال نگه می‌دارد. هر چند که متابولیسم دیگر افزایش پیدا نمی‌کند اما هنوز می‌شود از دیگر فواید احتمالی مصرف قهوه استفاده کرد که این فواید شامل کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری می‌شود. اینکه خوردن قهوه در طولانی مدت می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند یا نه، تا حد زیادی به خصوصیات فیزیکی فرد بستگی دارد. بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که کاهش اشتها فقط در مردان اتفاق می‌افتد ولی برای بانوان، بعد از خوردن قهوه چنین چیزی مشاهده نشد. البته بعضی دیگر از مطالعات، حتی کاهش اشتها در مردان را نیز رد می‌کنند به همین جهت با قاطعیت نمی‌شود گفت که آیا قهوه در طولانی مدت باعث کاهش وزن می‌شود یا این که خواص خود را با گذر زمان از دست می‌دهد. (منبع)

 

جمع بندی

دریافت میزان معینی از قهوه می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد، متابولیسم را بالا ببرد و به کاهش وزن کمک کند اما به نظر می‌رسد خواص آن در طولانی مدت دست خوش تغییر شده و بسیار کم می‌شود به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که اگر هدف کاهش وزن است خوردن قهوه به صورت دوره‌ای انجام شود تا بدن به آن مقاوت پیدا نکند. قهوه را می‌توان به عنوان جایگزین خوبی برای نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سرشار از کالری نام برد و از خواص آنتی اکسیدانی آن نیز بیشتر بهره برد. (منبع)

در نهایت در پاسخ به سوال آیا قهوه باعث کاهش وزن می‌شود؟ یا خیر باید گفت بله! اما فقط در شرایطی که رژیم غذایی مناسبی رعایت شود. همانطور که گفته شد، قرار دادن بدن در کالر تعادل منفی، برای چربی‌سوزی ضروری است. پس اگر قصد کاهش وزن دارید، ابتدا فکری به حال رژیم غذایی و برنامه تمرینی کنید، سپس برای کسب نتایج سریع‌تر به سراغ نوشیدنی پرطرفدار قهوه بروید. قهوه و کاهش وزن مبحث بسیار پرطرفداری است که در این مقاله تمامی جوانب آن مورد بررسی قرار گرفته‌است.