/, مکمل/5 مکمل موثر در دوران حجم و عضله سازی

5 مکمل موثر در دوران حجم و عضله سازی

امروزه دنیای مکمل در بدنسازی بسیار گسترده شده و انواع و اقسام مکمل ها در بازار ارائه شده است که منجر به سردرگمی ورزشکاران شده است. به همین دلیل انتخاب صحیح مکمل بسیار ضروری است. در این مقاله 5 مکمل موثر در دوران حجم و عضله سازی ارائه شده است که می توانید با استفاده از آن ها دوران حجم بهتری را پشت سر بگذارید.

1-کراتین

شاید بتوان از کراتین بعنوان یکی از بهترین مکمل های دوره حجم یاد کرد. همانطور که در مقاله همه چیز در مورد کراتین توضیح داده ام کراتین یکی از مواد پیشساز فسفاژن-کراتین (PC) در بدن است. از فسفاژن کراتین بعنوان یکی از منابع انرژی در بدن یاد می شود پس می توان به سادگی متوجه شد که با مصرف کراتین بازسازی و ذخیره فسفاژن-کراتین در عضلات سریعتر و بیشتر می شود در نتیجه تولید ATP افزایش می یابد که به نوبه خود منج به افزایش انرژی و قدرت می شود.

خبر خوب برای بدنسازان این است که یکی از سوخت های مهم مورد استفاده در انجام حرکات ورزشی سیستم فسفاژن-کراتین است. پس تعجبی ندارد که با مصرف مکمل کراتین افزایش قدرت و عملکرد قابل توجهی را شاهد باشید!

علاوه بر نکات یاد شده استفاده از مکمل کراتین منجر به افزایش ذخیره سازی آب در عضلات می شود که منجر به افزایش حجم و وزن می شود. به همین دلیل شما با مصرف این مکمل، دَم بهتری را در عضلاتتان شاهد هستید. همچنین کراتین اثرات بین سلولی دیگری ایجاد می کند که در افزایش عضله سازی موثر می باشد.

کاهش شکستگی پروتئین عضلات، افزایش هورمون های آنابولیک و افزایش حجم و بار طی یک جلسه تمرین از دیگر خصوصیاتی است که غیر قابل چشم پوشی است.

در مجموع، تمامی اثراتی که این مکمل بر جا می گذارد منجر به بهبود عضله سازی و قدرت می شود. به همین دلیل است که از این مکمل می توان بعنوان یک مکمل حجم دهنده عالی استفاده کرد. برای اطلاع از دوز مصرفی، عوارض جانبی و اشتباهات در مورد مکمل کراتین به مقاله همه چیز در مورد کراتین مراجعه کنید.

 

2-وی پروتئین

مکمل پیشنهادی دیگر برای افزایش حجم و عضله سازی مکمل وی پروتئین است. این مکمل از آب پنیر طی اِعمال یک سری فرآیندهای تغلیظ و خشک کردن بصورت پودر در می آید که با درصدهای متفاوتی از پروتئین به بازار عرضه می شود.

پروتئین ها عامل اصلی بازسازی عضلات تخریب شده طی تمرین هستند، لذا دریافت مقادیر مناسبی از پروتئین برای بدنسازان بسیار ضروری است. گاهی اوقات برای افرادی مقدور نیست که پروتئین مورد نیاز خود را از مواد غذایی به تنهایی تامین کنند، برای این افراد مکمل پروتئین وی می تواند بسیار مفید و کاربردی واقع شود. اگر در مورد تعیین مقدار دقیق پروتئین مورد نیاز روزانه کنجکاو شدید می توانید مقاله چگونه مقدار نیاز روزانه پروتئین را محاسبه کنیم را مطالعه کنید. در این صورت ترمیم عضلات افزایش و شکستگی پروتئین عضلانی کاهش می یابد که منجر به افزایش رشد و حجم خواهند شد.

همانطور که گفته شد مکمل های وی پروتئین دارای درصد های متفاوتی از پروتئین هستند. از پروتئین ایزوله که بیش از نود درصد پروتئین دارد گرفته تا پروتئین وی کنسانتره که ناخالصی هایی مثل لاکتوز و چربی بهمراه دارد. پس برای انتخاب نوع مناسب برای خودتان باید ابتدا بررسی هایی انجام دهید تا بتوانید بهترین نمونه را پیدا کنید.

همه چیز در مورد پروتئین وی

 

3-آمینواسید

همانطور که می دانید پروتئین ها همانند دیواری که از آجر تشکیل شده از مواد ریزتری به نام آمینو اسید تشکیل شده اند! پس می توانیم از آمینو اسید هم بعنوان یک مکمل پروتئینی یاد کنیم که برای اهداف مختلف استفاده می شوند. چرا اهداف مختلف؟

از آنجا که شرکت های مختلف مکمل سازی ترکیبات متفاوتی از آمینو اسید ها را ارائه می دهند و هر نوع از آمینو اسید در بدن وظایف خاصی دارد لذا می توان از ترکیبات مختلف استفاده های متفاوتی برد! مثلا آمینو اسید وی که دقیقا آمینو اسید های وی پروتئین را دارد می تواند در دوران حجم دهی مفیدتر واقع شود. یا آمینو اسید هایی که حاوی مقادیر بیشتری از گلوتامین یا ال کارنتین هستند در دوران کات موفقتر ظاهر می شوند.

 پس برای تهیه این مکمل ضروری است که ابتدا ترکیبات آمینو اسید های برند مورد نظر را بررسی کنید و طبق اهدافی که دارید آمینو اسید مورد نظر را انتخاب کنید.

 

4-بی سی ای ای

آمینو اسید های شاخه دار که به بی سی ای ای معروف هستند از جمله اسید های آمینه ای هستند که در افزایش سنتز پروتئین نقش اساسی ایفا می کنند. لازم به ذکر است که افزایش سنتز پروتئین منجر به افزایش عضله سازی خواهد شد. پس می توان از این مکمل نیز بعنوان یکی از مکمل های حجم ساز یاد کرد.

به دلیل فقدان برخی از اسیدهای آمینه احتمالا بهتر باشد که این مکمل در کنار سایر مکملهای پروتئینی استفاده شود تا بتواند نتایج بهتری را از خود بر جای بگذارد.

 

5-گینر

پنجمین مکمل کارساز برای عضله سازی و حجم گینر است. مکمل گینر ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات و گاهی اوقات چربی ها و ویتامین هاست که در هر وعده کالری بالایی را به بدن وارد می کند.

همانطور که می دانید برای عضله سازی و افزایش حجم کالری دریافتی بسیار حائز اهمیت است و باید تا حد معقولی این کالری را افزایش داد. پس با استفاده از مکمل گینر می توانید کالری دریافتی را در حد نیاز افزایش دهید.

نکته مهم در مورد گینر پرهیز از زیاده روی است! اگر نمی خواهید در دوران عضله سازی چربی زیادی ذخیره کنید بهتر است در مصرف این مکمل شدیدا احتیاط کنید چرا که با زیاده روی علاوه بر عضله سازی، چربی زیادی را نیز در بدن خود ذخیره می کنید.

 

مقالات دیگر: بهینه‌ترین مدت زمان تمرین بدنسازی در هر جلسه، برای عضله‌سازی چه بخوریم؟

درباره نویسنده:

صادق
نویسنده کتاب، مدرس دوره‌های آموزشی تناسب اندام مخصوص مربیان و ورزشکاران، مدیر و مربی مجموعه فیتنس مازارس

دیدگاه خود را ارسال کنید