چگونه بدون استروئید، 10 کیلو عضله‌سازی کنیم؟
دانلود رایگان نسخه نمونه کتاب مهندسی عضلات

عارضه‌ای به نام ژنیکوماستی در مردان رخ می‌دهد. در این عارضه، سینه مردان بزرگ و متورم می‌شود. ممکن است این پدیده به صورت متقارن در هر دو سینه نباشد. گاهی اوقات ژنیکوماستی همراه با درد نیز هست. اما معمولا ژنیکوماستی برای مردان ظاهر زیبایی را ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی روش‌های درمان ژنیکوماستی پرداخته می‌شود.

قبل از اینکه به موضوع اصلی پرداخته شود، باید بدانید که ژنیکوماستی با لیپوماستی که در اثر ذخیره چربی به دلیل چاقی ایجاد می‌شود متفاوت است. چرا که ژنیکوماستی در اثر تغییرات هورمونی که در ادامه در مورد آن صحبت می‌شود ایجاد می‌شود و این در حالی است که لیپوماستی به دلیل چاقی و اضافه وزن ایجاد شده است. تنها راه درمان لیپوماستی(ذخیره چربی در قسمت سینه به دلیل اضافه وزن) کاهش وزن است. با رعایت یک رژیم غذایی متعادل و یک برنامه تمرینی صحیح می‌توانید لاغر شوید. در این راستا می‌توانید مقاله چگونه لاغر شویم؟ را مطالعه کنید.

عوامل ایجاد ژنیکوماستی

اصلی‌ترین عامل ایجاد ژنیکوماستی استروژن است. استروژن نام یکی از گروه‌های هورمون زنانه است که در بدن مردان نیز تولید می‌شود. ژنیکوماستی دقیقا زمانی به وجود می‌آید که استروژن بیش از حد معمول باشد یا در تعادل با هورمون مردانه  تستوسترون نباشد. عدم تعادل هورمون استروژن نیز دلایل متفاوتی دارد که در ادامه در خصوص آن‌ها صحبت خواهد شد.

 

نوزادان تازه متولد شده

ژنیکوماستی معمولا در بین نوزادان تازه متولد شده مشاهده می‌شود. در بدن نوزادان، به دلیل استروژن بدن مادر همچنان سطح این هورمون بالا خواهد بود و همین نکته سبب می‌شود که ژنیکوماستی رخ دهد. درمان ژنیکوماستی نوزادان به صورت خود به خودی انجام می‌شود و نیاز به درمان با دارو نیست.

 

بلوغ

اگر در سن بلوغ هستید و دچار عارضه ژنیکوماستی شده‌اید اصلا نگران نباشید. در این سن ژنیکوماستی به دلیل ایجاد تغییرات در تعادلات هورمون‌های جنسی این مشکل ایجاد می‌شود. این نمونه از ژنیکوماستی نیز نیازی به درمان ندارد و به صورت خودبه‌خودی خوب می‌شود.

 

سن 50 تا 80

یکی دیگر از عوامل ایجاد ژنیکوماستی سن است. با افزایش سن علی الخصوص سنین بین 50 تا 80 تعادلات هورمونی نیز دستخوش تغییر می‌شوند. با این تغییرات نیز ژنیکوماستی حاصل می‌شود. برای پیشگیری از این مورد، ادامه فعالیت‌های ورزشی و تغذیه کامل بسیار موثر هستند.

 

داروهای استروئیدی

همانطور که گفته شد عامل اصلی ایجاد ژنیکوماستی اختلال در ترشح هورمون استروژن است. با مصرف داروهای استروئیدی سطح استروژن در بدن افزایش می‌یابد. به همین دلیل ژنیکوماستی رخ می‌دهد. داروهای استروئیدی ممکن است با تجویز پزشک برای اهداف درمانی یا حتی توسط ورزشکاران برای اهداف قهرمانی مصرف شوند.

 

سایر علت‌ها

چاقی یکی دیگر از علت‌های این عارضه است. در اثر تحمع چربی در بدن سطح استروژن در بدن افزایش می‌یابد که همین علت منجر به ژنیکوماستی می‌شود. از جمله سایر علت‌ها برای این عارضه می‌توان به تغذیه غلط، تومور در بیضه و غذه آدرنال، مشکلات کبدی و کلیوی و داروهایی مثل مترونیدازول اشاره کرد. در ادامه این مقاله راه‌هایی برای درمان ژنیکوماستی ارائه خواهد شد.

مقالات مرتبط: لاغری بازو بدون جراحی و روش‌های ناسالم

متحصص غدد

قبل از هر تصمیمی بهتر است علت اصلی ژنیکوماستی را پیدا کنید. در کل احتمال دارد که مشکل بزرگ شدن سینه در مردان علت دیگری داشته باشد. پس بهتر است در مرحله اول به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید.

 

درمان خود به خودی

همانطور که گفته شد در برخی موارد مثل نوزادان، افراد در سن بلوغ این مشکل به صورت خود به خودی بعد از 6 ماه حل خواهد شد. در این موارد نیازی به درمان نیست.

 

داروهای موثر

پیش از اینکه به سراغ برخی داروهای موثر بروید باید بدانید که قطع برخی از داروها مثل مترونیدازول می‌تواند در درمان موثر باشند. پس بهتر است قبل از هر اقدامی با مشورت پزشک خود برخی از داروها را تغییر یا حذف کنید.

از این گذشته FDA هیچ داروی موثری برای درمان ژنیکوماستی ارائه نداده است. اما ممکن است برخی از داروها موثر باشند.

 

کلومیفن

یکی از این داروهایی که برای درمان ژنیکوماستی پیشنهاد می‌شود کلومیفن است. کلومیفن به عنوان یک داروی ضداستروژنی معرفی می‌شود. برخی نتایج نشان داده‌اند که مصرف این دارو بعد از شش ماه تاثیرات مثبتی در درمان این عارضه داشته باشد.

 

تاموکسیفن

تاموکسیفن نیز یک دارو برای متعادل کردن سطح استروژن در بدن است. شواهد نشان می‌دهد که تاموکسیفن تنها در کاهش ژنیکوماستی موثر است نه از بین بردن کامل آن. با این حال این دارو نیز برای از بین بردن ژنیکوماستی پیشنهاد می‌شود.

 

جراحی

بعد از اجرای دوره‌های درمانی، در برخی موارد پیشرفتی در مسیر بهبود ژنیکوماستی مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل جراحی به عنوان آخرین مرحله معرفی می‌شود. از طرفی برخی از پزشکان معتقدند که درمان ژنیکوماستی با دارو فقط زمانی میسر است که ابتدای این عارضه باشد و بعد از 12 ماه دیگر دارو درمانی موثر نیست و تنها راه درمان آن جراحی است.

 

جمع‌بندی

در انتهای این مقاله باید بدانید که اگر علت ژنیکوماستی، فیزیولوژیک باشد(بلوغ و بدو تولد) هیچ درمانی نیاز نیست و خودبه خود درمان می‌شود، اما اگر علت آن پاتوفیزیولوژیک باشد (علل دیگر) باید به سراغ درمان دارویی یا جراحی بروید. پیشنهاد بنده این است که قبل از مصرف داروها به صورت خودسر با پزشک متخصص غدد مشورت کنید تا ابتدا دلیل این عارضه پیدا شود سپس برای درمان ژنیکوماستی با روش‌های مختلف اقدام شود.