//همه چیز در مورد پروتئین وی: فواید،عوارض،دوز مصرفی وبهترین زمان مصرف

همه چیز در مورد پروتئین وی: فواید،عوارض،دوز مصرفی وبهترین زمان مصرف

2020-06-03T13:43:24+04:30جولای 11th, 2020|مکمل|

پروتئین وی از جمله مکمل‌هایی است که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود. این مکمل که از صنعت لبنیات برخواسته، تغلیظ شده شیر است. لفظ آب پنیر حتما به گوش شما خورده است. به هنگام درست کردن پنیر مایعی تقریبا سفید رنگ از شیر باقی می‌ماند که به آن آب پنیر یا وی می‌گویند.(دقت کنید منظور آبی که در پنیرهای بسته بندی، قرار داده شده نیست.)

 

پروتئین وی چیست؟

آب پنیر حاوی مقادیری پروتئین، ویتامین و مواد معدنی، قند و … می‌باشد. در صنعت با استفاده از روش‌های جداسازی و خشک کردن، آب پنیر را با ترکیبات مختلفی تغلیظ می‌کنند. به عنوان مثال برخی از شرکت‌ها مثل پروتئین وی پگاه، آب پنیر را به همین صورتی که هست فقط خشک می‌کنند که در این صورت مقادیری از قند در کنار پروتئین وجود دارد. به همین دلیل پروتئین وی پگاه حاوی کالری بالاتری نسبت به سایر پروتئین وی‌ها می‌باشد. پس به سادگی می‌توان نتیجه گرفت که مصرف پروتئین وی پگاه برای هر کسی مناسب نیست. بهتر است فقط افرادی از این مکمل استفاده کنند به سختی وزن می‌گیرند.

داستان پروتئین وی فقط به همینجا ختم نمی‌شود. برخی از شرکت‌های تولید مکمل اقدام به کاهش درصد قند و در نتیجه افزایش غلظت پروتئین کرده‌اند. پروتئین وی ایزوله یکی از انواع پروتئین‌های با درصد بالاست که برای کسانی که قصد ندارند کالری دریافتی را افزایش ندهند بسیار مناسب است. پس قبل از اینکه یک پروتئین را بخرید باید ابتدا تمامی جوانب آن را بررسی کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

فواید پروتئین وی

فواید پروتئین‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست. پروتئین برای ترمیم پروتئین عضلات استفاده می‌شود. علاوه بر این برای ساخت هورمون‌ها و آنزیم‌ها در بدن نیز از پروتئین استفاده می‌شود. ورزشکاران علی‌الخصوص ورزشکاران رشته‌های مقاومتی برای اهداف مختلفی از این مکمل استفاده می‌کنند.

طبق تحقیقات پروتئین وی منجر به افزایش سنتز پروتئین عضلات می‌شود. در این تحقیقات، بدنسازانی که بعد از تمرین، پروتئین وی دریافت کردند در سنتز پروتئین عضلاتشان تغییرات مثبتی مشاهده شد. زمانی که سنتز پروتئین عضلات افزایش پیدا کند عضله‌سازی بهبود و ریزش عضلانی کاهش می‌یابد. در کنار این مکمل یکی از مکمل‌هایی که برای عضله‌سازی استفاده می‌شود مکمل کراتین است که توضیحات بیشتر در مورد این مکمل را می‌توانید در مقاله همه چیز در مورد کراتین مطالعه کنید.

فواید پروتئین وی به همینجا ختم نمی‌شود. یکی از کامل‌ترین منابع پروتئینی، همین پروتئین است. این مکمل نه تنها برای بدنسازان بسیار مفید است بلکه برای کسانی که به هر دلیلی (مثل رژیم‌های گیاه‌خواری) پروتئین‌های کاملی دریافت نمی‌کنند هم عالی است. ترکیب آمینو اسیدهای مناسب منجر شده که این مکمل یکی از برترین مکمل‌ها برای تناسب اندام و تامین پروتئین مورد نیاز باشد.

جالب است بدانید که پروتئین وی‌هایی که درصد پروتئین بالایی دارند برای فاز کاهش وزن و کات هم قابل استفاده هستند. در اثر مصرف این مکمل به عنوان یک میانوعده پروتئینی، احساس گرسنگی و ریزش عضلانی کاهش می‌یابد.

علاوه بر موارد ذکر شده، سرعت بالای جذب این پروتئین از جمله دیگر فواید پروتئین وی می‌باشد. به همین دلیل مصرف این مکمل برای بعد از تمرین یا قبل از صبحانه بسیار مورد توجه واقع می‌شود.

 

عوارض

دقت داشته باشید هر مکملی زمانی که بیش از حد نیاز، مصرف شود عوارضی به همراه دارد. پس در قدم اول، برای خرید هر مکمل باید بررسی کنید که این مکمل برای شما نیاز هست یا خیر! اگر نیاز بود چه مقدار باید مصرف شود؟

برای اینکه متوجه شوید که دریافت مکمل پروتئین وی نیاز است یا خیر باید ابتدا پروتئین مورد نیاز خود را محاسبه کنید. که می‌توانید برای محاسبه، به مقاله چگونه مقدار نیاز روزانه پروتئین را محاسبه کنم؟ مراجعه کنید. بعد از محاسبه پروتئین مورد نیاز باید بررسی کنید که چقدر از این مقدار با رژیم غذایی قابل دستیابی است. اگر مقدار پروتئین مورد نیاز روزانه بیشتر از پروتئین دریافتی از مواد غذایی بود پس نیاز به مصرف مکملی مثل پروتئین وی هست، در غیر این صورت با عوارض ناشی از مصرف این مکمل باید دست و پنجه نرم کنید.

عوارض پروتئین وی ممکن است در کلیه و کبد بیشتر از سایر قسمت‌های بدن نمود پیدا کند. پس به صورت علمی و با چشمانی باز انتخاب خود را انجام دهید. دقت داشته باشید کسانی که مشکلات کلیوی و کبدی داشته‌اند ترجیحا از این مکمل نباید استفاده کنند یا تحت نظر پزشک مربوطه مصرف کنند.

 

دوز مصرفی

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، در صورتی که بیش از حد نیاز، پروتئین وی دریافت کنید متحمل ضرر خواهید شد. دوز مصرفی هر کسی متفاوت از دیگری است. پس مراقب باشید که به توصیه‌های دوستتان که این مکمل را قبلا مصرف کرده گوش ندهید، چرا که ممکن است این مقدار برای او ایمن باشد نه شما! برای اینکه بدانید چقدر باید پروتئین وی دریافت کنید ابتدا مثل قسمت قبلی پروتئین مورد نیاز را محاسبه کنید و مقدار باقی مانده پروتئین را از پروتئین وی تامین کنید. اگر به عنوان مثال 50 گرم پروتئین باید از پروتئین وی تامین کنید، این مقدار را می‌توانید به دو یا سه وعده تقسیم کنید. برای اینکه بدانید چه زمان‌هایی برای مصرف این مکمل بهتر است قسمت بعدی را مطالعه کنید.

 

بهترین زمان مصرف

همانطور که در قسمت فواید پروتئین وی ارائه شد، این نمونه از پروتئین، سرعت جذب بالایی دارد. به همین دلیل یکی از بهترین زمان‌های مصرف این مکمل بعد از تمرین است. آمینواسیدهای حاصل از این مکمل به سرعت وارد جریان خون شده و در اختیار عضلات تخریب شده قرار می‌گیرند. با افزایش سرعت ترمیم عضلات، سازگاری بهتری رخ می‌دهد و همین امر منجر به ایجاد عضله‌سازی و هایپرتروفی می‌شود.

علاوه بر این، قبل از صبحانه یکی دیگر از زمان‌هایی است که می‌توانید از این مکمل استفاده کنید. با این کار، کمبود آمینو اسید که حین خواب برای شما ایجاد شده به خوبی و به سرعت جبران می‌شود.

البته پروتئین وی به عنوان میانوعده نیز قابل استفاده است. می‌توانید در صورت نیاز به عنوان مثال یک ساعت بعد از صبحانه از این مکمل استفاده کنید.

 

تذکر مهم

دقت داشته باشید هیچ مکملی معجزه نمی‌کند! قبل از انتخاب مکمل و صرف هزینه برای آن‌ها بهتر است رژیم غذایی، تمرین و ریکاوری خود را اصلاح کنید. در شرایطی که این سه مورد به بهترین شکل تنظیم شده باشند، آن وقت مکمل‌های عضله‌ساز که در مقاله 5 مکمل موثر در عضله‌سازی ذکر شده به کمک شما می‌آیند.

درباره نویسنده:

صادق
نویسنده کتاب، مدرس دوره‌های آموزشی تناسب اندام مخصوص مربیان و ورزشکاران، مدیر و مربی مجموعه فیتنس مازارس

دیدگاه خود را ارسال کنید